Ποιος κερδίζει στη «μάχη» επώνυμων και ανώνυμων γιαουρτιών
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 04/02/2024. Συντάκτης: NEWSROOM
Ανατιμήσεις που αγγίζουν το 20,6% την τελευταία διετία καταγράφουν οι λιανικές τιμές στο γιαούρτι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, με πολλούς καταναλωτές να επιλέγουν τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας την ώρα που οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες καταφεύγουν στην επιθετική τιμολογιακή πολιτική, προκειμένου να κρατήσουν τα μερίδιά τους στην αγορά που ξεπερνά τα 270 εκατ. ευρώ.
Η αυξανόμενη προτίμηση στα «ανώνυμα» γιαούρτια – τις περισσότερες φορές αναγκαστική λόγω της μειωμένης αγοραστικής δύναμης – διαπιστώνεται και με βάση τα ευρήματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού από τη χαρτογράφηση των συνθηκών της αγοράς γιαουρτιού, η οποία μελέτησε, μεταξύ άλλων, τη συμπεριφορά καταναλωτών αλλά και τιμών στο πλαίσιο του «καλαθιού του νοικοκυριού» στη διάρκεια της περιόδου 1.2.2022 έως 1.2.2023 (52 εβδομάδες).
Αυτό που παρατηρήθηκε, σύμφωνα με την ανεξάρτητη Αρχή είναι η μετατόπιση των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία του γιαουρτιού, καθώς ενώ την πρώτη εβδομάδα της περιόδου αναφοράς το μερίδιο αγοράς (σε όγκο) των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ήταν 36,3%, ύστερα από ένα χρόνο είχε αυξηθεί σε 41,9%.
Απειλείται η κυριαρχία της ΦΑΓΕ
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των αλλαγών που έχει επιφέρει η πληθωριστική κρίση στις καταναλωτικές συνήθειες είναι πως η ΦΑΓΕ, δημιούργημα των αδελφών Γιάννη και Κυριάκου Φιλίππου, αν και παραμένει leader στην κατηγορία του επώνυμου γιαουρτιού, η πίεση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όρους αξίας πωλήσεων είναι μεγάλη.
Με βάση τα στοιχεία που παραθέτει η Κρι-Κρι στην τελευταία παρουσίασή της σε θεσμικούς επενδυτές και αναλυτές, στο πλαίσιο του Greek Investment Day, που διοργάνωσε η Πειραιώς ΑΕΠΕΥ την Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου 2024 στο Παρίσι, η ιδιωτική ετικέτα, έτσι κι αλλιώς κυρίαρχη στη συνολική κατηγορία γιαουρτιού σε όγκο πωλήσεων, βρέθηκε στην 1η θέση και σε όρους αξίας. Η αλλαγή στη σειρά συνέβη για πρώτη φορά το 2022 και καθώς φαίνεται συνεχίστηκε και το 2023.
Πιο αναλυτικά, στο 11μηνο της περσινής χρονιάς το μερίδιο των «ανώνυμων» γιαουρτιών σε αξία πωλήσεων ήταν 22,8% από 19,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Σε όγκο πωλήσεων το μερίδιο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ήταν 35,2% την ίδια περίοδο από 32,3% το 11μηνο του 2022.
Οι συνολικές πωλήσεις της ΦΑΓΕ κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023 διαμορφώθηκαν σε 477,3 εκατ. δολάρια, ενισχυμένες κατά 13,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Οι πωλήσεις σε αξία ενισχύθηκαν κατά 25,1% στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 14,4% στις ΗΠΑ, κατά 9,4% στην Ιταλία και κατά 5,2% στην Ελλάδα.
Τι αναφέρεται στην οικονομική έκθεση της ΦΑΓΕ
Ωστόσο, η αύξηση του τζίρου στην Ελλάδα και την Ιταλία ήταν καθαρά πληθωριστική, καθώς στις δύο αυτές χώρες υποχώρησε ο όγκος πωλήσεων της εταιρείας, κατά 5,7% στην Ιταλία και κατά 4,5% στην Ελλάδα. Πάντως, στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι κατά 7,4%, όπως και στις ΗΠΑ κατά 4,5%.
Ας σημειωθεί ότι η ΦΑΓΕ στο 9μηνο του 2023, όπως αναφέρεται στην οικονομική της έκθεση, προχώρησε σε αυξήσεις τιμών σε διψήφιο ποσοστό (αύξηση 10,8% κατά μέσον όρο την καθαρή τιμή πώλησης των προϊόντων της σε όλες τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται), παρά τη μεγάλη μείωση της τιμής του γάλακτος, που αποτελεί τη βασική πρώτη ύλη για τα προϊόντα της.
Εξ ου και τα μεικτά κέρδη της εταιρείας διαμορφώθηκαν το 9μηνο σε 224 εκατ. δολάρια από 126,2 εκατ. δολάρια το 9μηνο του 2022, καταγράφοντας αύξηση 77,5%. Βασικός λόγος της αύξησης είναι η μείωση της τιμής γάλακτος που χρησιμοποιεί στα εργοστάσιά της στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ, μείωση κατά 36,7% και 23,4% αντιστοίχως.
Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 80,8 εκατ. δολάρια έναντι 14,7 εκατ. δολαρίων το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της ΦΑΓΕ για ολόκληρη την οικονομική χρήση του 2023 θα ανακοινωθούν στο τέλος Μαρτίου εφέτος.
«Αιμοδότης» τα PL για την Κρι-Κρι
Κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις εγχώριες πωλήσεις (βάσει αξίας), ανεξαρτήτως αν πρόκειται για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, η Κρι-Κρι υπό τον Παναγιώτη Τσινάβο προετοιμάζει την είσοδό της στην αγορά της Γαλλίας, την ώρα που ο κύκλος εργασιών της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας «έσπασε» το φράγμα των 200 εκατ. ευρώ το 2023, καθώς φαίνεται ότι ξεπέρασε τα 210 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη στην περιοχή των 41 έως 44 εκατ. ευρώ δεκαπλασιάστηκαν έναντι εκείνων της προηγούμενης χρονιάς.
Οι εξαγωγές της εταιρείας το 2023 έφθασαν σε μερίδιο 50% του συνολικού τζίρου, δηλαδή ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ, με ισχυρότατο εξαγώγιμο προϊόν το γιαούρτι. Μάλιστα εκτός της Γαλλίας απ’ όπου αναμένει πωλήσεις της τάξης των 4 εκατ. ευρώ εφέτος πρόκειται να κάνει ντεμπούτο και στην αγορά των ΗΠΑ με προϊόντα frozen yoghurt, διευρύνοντας περαιτέρω την ήδη έντονη εξωστρέφειά της.
Εντός του 2024 η εισηγμένη γαλακτοβιομηχανία, το μερίδιο της οποίας στο επώνυμο γιαούρτι φθάνει το 16,1% (11μηνο πωλήσεις σε αξία) θα υλοποιήσει επενδύσεις που συνολικά θα υπερβούν τα 20 εκατ. ευρώ ισομοιρασμένα στα τμήματα παγωτού και γιαουρτιού.
Τα σχέδια της εταιρείας Ελληνικά Γαλακτοκομεία
Η εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος – Τυράς – Ροδόπη) των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη, επίσης στους μεγάλους «παίκτες» της αγοράς γιαουρτιού, και το 2024 θα συνεχίσει το «νοικοκύρεμα» της παραγωγής σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Κύπρο, όπως μεταφορές υφιστάμενων γραμμών, εκσυγχρονισμοί, δημιουργία logistic center, μετεγκαταστάσεις κ.λπ.
Με τη δυναμική εσόδων το 2023 να κινείται στα 600 εκατ. ευρώ η τρικαλινή εταιρεία από τον περασμένο Νοέμβριο επαναλάνσαρε τα προϊόντα της ΑΓΝΟ, τοποθετώντας τα σε πρώτη φάση στη Βόρεια Ελλάδα.
Όπως αποκάλυψε στο πλαίσιο εκδήλωσης στη Θεσσαλονίκη, το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικά Γαλακτοκομεία, Στέλιος Σαράντης «τους επόμενους μήνες, θα προσπαθήσουμε να εκκινήσουμε συνεργασίες με αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και σημεία μικρής αγοράς που μέχρι πρότινος δεν κατέστη δυνατόν».
Η επέκταση άλλωστε της παρουσίας των προϊόντων ΑΓΝΟ στην υπόλοιπη χώρα βρίσκεται στα άμεσα πλάνα του ομίλου.
Εφόσον δε «η ανταπόκριση του κόσμου συνεχίσει να είναι θετική, θα αρχίσουμε τις συζητήσεις σχετικά με την αξιοποίηση, παραγωγικά πια, του εργοστασίου του Λαγκαδά όπου δεν πρέπει να ξεχνάμε πως υπάρχει και εξοπλισμός παραγωγής παγωτού», εξήγησε επίσης.
Ξανά μεγάλη δύναμη η ΔΕΛΤΑ
Με τον έλεγχο της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη να έχει περάσει εξολοκλήρου στη CVC Capital Partners, ιδιοκτήτρια του ομίλου Vivartia, η Dairy Holdings, ο κλάδος δραστηριότητας του ομίλου που σχετίζεται με τα γαλακτοκομικά, έχει πλέον στον έλεγχό της τρεις εταιρικές οντότητες: τη ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα, τη Δωδώνη Ελλάδος και τη Δωδώνη Κύπρου.
Τόσο η ΔΕΛΤΑ όσο και η Δωδώνη έχουν σημαντική δραστηριότητα στο γιαούρτι. Μάλιστα η δεύτερη προχώρησε πέρσι στο rebranding του στραγγιστού γιαουρτιού της, με νέα συνταγή και νέα συσκευασία. Σημειωτέον ότι η πορεία της Δωδώνη στον κλάδο του γιαουρτιού υπήρξε περιπετειώδης: αν και η εταιρεία διέθετε γιαούρτι σε τοπικό επίπεδο επί 25 και πλέον χρόνια, μόλις το 2014 ξεκίνησε η πανελλαδική τοποθέτησή του στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Όμως το 2018 η αλλαγή της νομοθεσίας περί στράγγισης άφησε εκτός της κατηγορίας το γιαούρτι της Δωδώνης, η οποία άλλαξε την ονομασία του σε «Κλασικό Δωδώνη». Εν τέλει, η εταιρεία επένδυσε στην προβλεπόμενη τεχνολογία στράγγισης και το 2019 επανήλθε το «στραγγιστό Δωδώνη», με αλλαγές στην εμφάνιση.
Υπενθυμίζεται ότι κάτω από ΔΕΛΤΑ βρίσκονται ακόμη τρεις εταιρείες: η Κουρέλλας, με δραστηριότητα στην παραγωγή βιολογικών γαλακτοκομικών και φυτικών (plant-based) προϊόντων, η Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός που δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων, με χαρακτηριστικό το ιρλανδικό Ρεγκάτο και η προσφάτως αποκτηθείσα Cold Sin, η οποία αποτελεί τον επίσημο εθνικό διανομέα παγωτών της εταιρείας Mars Hellas Α.Ε., επίσημο διανομέα των παγωτών της εταιρείας General Mills A.E. (Häagen-Dazs) και αποκλειστικό διανομέα της Sammontana SPA για την Ελλάδα και Κύπρο, μέσα από ένα δίκτυο 12.000 ψυγείων που καλύπτει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Αναπτύσσεται η ΜΕΒΓΑΛ
Το 2023 εκτιμάται ότι έκλεισε με ανάπτυξη της τάξης του 20% για τη ΜΕΒΓΑΛ της οικογένειας Χατζάκου, δηλαδή πέριξ των 184 εκατ. ευρώ. Η ανάπτυξη στην κατηγορία του γιαουρτιού διαμορφώθηκε στο +20%, σε όλες τις υποκατηγορίες όπως είναι τα παραδοσιακά, τα παιδικά και τα γιαούρτια με φρούτα, ενώ στα λευκά ξεχώρισε το οικογενειακό γιαούρτι.
Η εταιρεία για τη διετία 2024-2025 έχει σχεδιάσει επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 15 εκατ. ευρώ το οποίο περιλαμβάνει νέες συσκευαστικές μηχανές για το γάλα και τα λευκά τυριά, καθώς και την επέκταση στα ψυγεία για κάλυψη του έξτρα όγκου προϊόντων.
Πηγή: ot.gr
Πηγή: Tanea.gr