Τα σχέδια χρηματοδότησης του δεύτερου μεγαλύτερου δημόσιου έργου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 14/07/2020. Συντάκτης: NEWSROOM
Σχέδιο που προβλέπει τη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) η οποία θα χρησιμοποιεί τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού για την κάλυψη των ελλειμμάτων που θα παράγει κατά την περίοδο λειτουργίας ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών έχει στη διάθεσή του οικονομική μελέτη από την οποία προκύπτει ότι ο ΒΟΑΚ θα χρειαστεί κρατική επιδότηση ύψους περίπου 120 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Η μελέτη υλοποιήθηκε λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα έσοδα που θα έχει η εταιρεία λειτουργίας του οδικού άξονα από τα διόδια, κάνοντας την υπόθεση εργασίας ότι το κόστος για τους οδηγούς θα διαμορφωθεί σε 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο, δηλαδή στο ίδιο επίπεδο με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους που λειτουργούν με καθεστώς παραχώρησης.
Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, για το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ από τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου έχουν ήδη γίνει συζητήσεις μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του ΤΑΙΠΕΔ.
Το δικαίωμα του Δημοσίου για περαιτέρω παραχώρηση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα έως και 25 έτη μετά τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης που έχει ως ανώτατο χρονικό όριο τον Οκτώβριο του 2024, έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ από το Νοέμβριο του 2011 με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.
Ωστόσο, για να ευοδωθεί το σενάριο αυτό χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη των θεσμών δεδομένου ότι όλα τα έσοδα από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ είναι δεσμευμένα για την απομείωση του δημόσιου χρέους.
Καινοφανείς προτάσεις για για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ
Μιλώντας στο economistas, κυβερνητικά στελέχη τονίζουν μάλιστα ότι στο πλαίσιο των συζητήσεων με το ΤΑΙΠΕΔ για το ζήτημα της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, έχουν πέσει στο τραπέζι καινοφανείς προτάσεις, όπως η ένταξη της εταιρείας που θα διαχειρίζεται τον οδικό άξονα στο χρηματιστήριο.
Ένα από τα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση επενδύσεων υποδομών, είναι η χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που αποκόμισαν οι κεντρικές τράπεζες των κρατών μελών της ΕΕ.
Και αυτό το ενδεχόμενο αυτό παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες, καθώς εκτός από τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών, τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα πρέπει να χρησιμοποιούνται στο ίδιο δημοσιονομικό έτος, γεγονός που δημιουργεί περιορισμούς.
Πιθανό είναι να εξεταστεί και το σενάριο χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ για την κάλυψη των ελλειμμάτων μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Το δεύτερο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας
Ο νέος οδικός άξονας της Κρήτης θα αποτελέσει το δεύτερο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας μετά τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών σκοπεύει να δημοπρατήσει το έργο τμηματικά με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, η οποία θεωρείται και η πλέον ρεαλιστική.
Η αρχή αναμένεται να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 με τη δημοπράτηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο με μήκος 160 χιλιομέτρων, ενώ δεν αποκλείεται να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός την ίδια χρονική περίοδο και για το τμήμα από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη Λασιθίου, το οποίο θα έχει μήκος 22 χιλιόμετρα.
Οι απαιτούμενες μελέτες για το έργο θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο φθινόπωρο ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να οριστικοποιηθεί και το θέμα της χάραξης του αυτοκινητόδρομου, όταν ξεπεραστούν ορισμένα ζητήματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των αρχαιολογικών υπηρεσιών.
Παρά τις ιδιαιτερότητες που έχει η χρηματοδότηση του έργου, για τον ΒΟΑΚ έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους όπως από την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον όμιλο Μυτιληναίος μαζί με την ισπανική Acciona, την ΑΒΑΞ και τη γαλλική κοινοπραξία Vinci Concession-Vinci Highways .
Πηγή: Economistas.gr